Plavba pod mosty Orlické přehrady

NejhoršíNejlepší

Pozdní páteční odpoledne a my se v Radavě naloďujeme na škuner jménem Barabarca, který se stane po dva dny naším domovem. Pro mne pouze jeden, budu na konci zítřejší plavby vysazen. Majitel lodi nerozumí žádným vtipům, pouze těm námořnickým, tak se s ním nakonec baví jenom Martin. Volá Dan.

Porouchal se mu motor na jeho Cherry. Majitel Barabarcy ale naštěstí jeden motor k zapůjčení má. Zavazadla, zásoby i motor  jsou na palubě, vyplouváme na testovací kolečko. Majitel nemá proti Martinovu řízení lodi námitek, vysazujeme ho tedy na břehu a plujeme zachránit jednu plachetnici z nesnází. Stmívá se a my pomalu připlouváme k Cherry. Bude nutno trochu manévrovat, aby naše korpuletní Barabarca nepotopila subtilní Cherry.

Za tmy už Dana nenutíme montovat motor a blahoskloně mu dovolujeme, aby se k nám přivázal. Tedy přesněji ne on, ale Cherry, kterou pak vlečeme do místa našeho nočního kotviště. Posádka už začíná nasávat Morgana, bude veselo. S Lukášem vyvazujeme loď ke kolíkům zatlučeným do země na břehu. Námořnický večírek nakonec probíhá celkem kultivovaně, končíme kolem půlnoci a rozlézáme se po lodi do různých spacích kutlochů. Tomáš dokonce mimo loď, aby zjistil, že spal v tábořišti rodinky piknikující na břehu. V noci jsme je při kotvení neviděli.

Snídáme, chceme odplout do devíti. Dan trochu zdržuje, tak je s remcáním vykázán na Cherry, ať dosnídá s Helenou tam. Barabarca vyplouvá rychlostí 5.4 uzlu za hodinu, míříme k zámku Orlík. Střídáme se v kormidlování, je to celkem nudná činnost. Občas se vyhnete jemným obloukem nějaké plachetnici nebo parníku. Jediná zábava kormidelníka je tak si občas zatroubit na míjící loď a trochu poškádlit motor při broušení jemných oblouků. Kormidlování nejvíc baví Tomáše, jede dobře a vydrží u kormidla celé odpoledne. Volá Dan. Prý, jak jsme je rychle vypakovali při snídani, tak si na Barabarce zapomněli boty a pivo. Už jsme pod Orlíkem, Cherry je někde v dáli. Obracíme a plujeme mu vstříc. Předáváme zapomenuté propriety a plujeme dál. Pod Žďákovským mostem ohromeně sledujeme plachetnici divoce křižující řeku. Posádka ale vypadá, že má vše pod kontrolou. Tak jen troubíme na pozdrav.

Žďákovským most byl dokončen v roce 1967 Jedná se o ocelový dvoukloubový obloukový most s rozpětím mezi klouby 330 m. Most má horní mostovku a mezi klouby není táhlo. Hlavní nosnou konstrukci tvoří dva ocelové plnostěnné komorové nosníky. V tomto konstrukčním uspořádání nebylo rozpětí Žďákovského mostu nikde překonáno. Byl pojmenován podle osady, která je zatopena pod ním. Most postavil státní podnik Hutní montáže Vítkovice, je dlouhý 542 metrů, široký 15 metrů a jeho výška nad hladinou přehrady je zhruba 55 metrů. (za informace děkujeme Doc. Ing. Tomáši Rotterovi, CSc. a Pavlu Ryjáčkovi z katedry ocelových a dřevěných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT v Praze)

Více informací o Žďákovském mostu je zde.

Orlik 2014 Barabarca

Konečně se rozpouští mraky, vypadá to na krásné odpoledne. Vyvalujeme se na dřevěné palubě a relaxujeme. Míjíme hrad Zvíkov s přítokem Otavy a líným tempem se šineme proti proudu Vltavy. Myšlenku na koupání zavrhujeme.  Za prvé - při pohledu ke břehu se voda jeví jedovatě zelená, za druhé - po včerejším zjištění, že jak Barabarca, tak všechny ostatní lodě, pouští obsah WC rovnou do vody.

Plujeme pod silničním mostem označeným 121-022. Tento most byl dokončen v roce 1963 a je dlouhý 253 metrů. Vede přes něj silnice z Mirotic do Milevska. Z mostu visí lana milovníků bungee jumpingu, ale nikdo neskáče. Asi je moc horko.

Proplouváme pod dalším mostem tentokrát pod železničním mostem u Červené, který je kulturní památkou. Je dlouhý 253 metrů a leží na trati Ražice – Tábor. Byl dokončen v roce 1889, ocelovou konstrukci vyrobila firma Českomoravská Kolben – Daněk. Je vysoký 65 metrů (bráno nyní ode dna vodní nádrže). V době dokončení se jednalo o druhou nejvyšší mostní stavbu v Rakousku-Uhersku.

Orlik 2014 Barabarca

Za pár desítek minut plujeme pod další kulturní památkou. Podoský most byl dokončen v roce 1943, jeho projekt byl v roce 1937 oceněn zlatou medailí na architektonické výstavě v Paříži. Je součástí silnice 29 spojující Tábor s Pískem. Most je dlouhý 510 metrů, široký 8,5 metru a jeho průměrná výška nad hladinou je 60 metrů. Postavila ho firma Ing. Bedřich Hlava.

Na březích Orlíku jsou patrné zbytky staveb. Při budování této nejhlubší a nejdelší české vodní nádrže padlo za oběť několik vesnic a osad. Před třetí hodinou jsme u hráze Kořensko, které byla vybudována pro potřeby jaderné elektrárny Temelín. Těchto hrází je víc, mají zabránit nadměrnému oteplování vody ve Vltavě a udržet stálou hladinu. Temelín totiž vypouští z terciálního chladícího okruhu celkem dost teplé vody.

Martin volá na zdymadlo, berou nás hned. Vplouváme dovnitř, je to trochu natěsno, ale pomocí fendrů a lan držíme Barabarcu v bezpečné vzdálenosti od stěn zdymadla. Za soutokem Lužnice s Vltavou vplouváme na kraj Týna nad Vltavou. Dál už plout nepůjde, most je příliš nízký. Nevejdeme se tam kvůli komínu od kamen, který vede na střechu kapitánského můstku. Snažím se ho odmontovat, ale z podbalubí slyším řev, ať toho nechám, že urvu celá kamna. Radši svoje úsilí vzdávám a jdeme zakotvit k nedalekému molu. Posádka se vyloďuje a jde na oběd, já se vracím do Prahy po souši autobusem společnosti Jan Kukla. Cesta karosou stojí 155 korun a za dvě hodiny, dvacet minut jsem v Praze na Roztylech. Co se dělo druhý den plavby, vím pouze z doslechu. Z podstatných věcí zmíním jen že - volal Dan. Urval se mu motor...

Informace o půjčení lodi na http://www.pujcsilod.cz/pujcovna-lodi/barabarca

Cena půjčení na víkend 11000,- + palivo, optimální je držet motor na 1600 otáčkách za minutu při rychlosti cca 10 km/h, to je pak plavba nejekonomičtější