České středohoří - Lovoš, Ostrý, Milešovka

NejhoršíNejlepší

České středohoří, krajina plná vyhaslých sopek, které vznikly v polovině třetihor v době před 30 miliony lety. Skoro na všechny se dá vystoupat a je z nich krásný rozhled. Ideální místo pro nedělní výlet, který začínáme ve vsi Chotiměř nedaleko Velemína. Z Prahy je to necelá hodina autem. Je devět ráno, obloha je ocelově šedá, jak se na začátek prosince sluší.

Parkujeme za kapličkou na návsi a vyrážíme okolo zemědělského družstva po zelené stezce a po pár stovkách metrů po modré. Naším cílem je zdolat tři vrcholy (sopky) v jednom dni v pořadí Lovoš, Ostrý a nejvyšší Milešovka. První bude Lovoš. Míjíme dostavěný dálniční most, který vede odnikud nikam, jeden z pomníků stále blokované stavby D5 přes České Středohoří. Z Milešovky můžete tyto mosty vidět tři. Procházíme údolím kolem Černého mlýna. Ivan s Hankou hladí vietnamská miniprasata, kterých tu chovají slušnou smečku. Po levé straně cesty vykukují mezi stromy zbytky hradu Oparno. Vzhledem k tomu, že nás čeká ještě dost stoupání, vylézat k zřícenině hradu se nám nechce. Po chvíli přicházíme do vsi Oparno, která je celkem malebná, dojem kazí pouze čmoud jednoho z komínů. Majitel asi topí PET lahvemi. Pak již začínáme stoupat na Lovoš. Nahoru vede cesta sjízdná i pro auta, ale pouze s povolením. Nás míjí pouze stoupající cyklista s šíleným výrazem. Asi za hodinku jsme na vrcholu Lovoše – 570 metrů nad mořem. I přes šedé počasí výhled docela ujde, jsou vidět celkem obstojně Lovosice s Žernoseckým jezerem, z druhé strany pak Velemín a v dálce Milešovka. Jsme příjemně překvapeni, že chata na vrcholu je otevřena (dle cedule v zimě od 10,00 do 16,00) a tak si dáváme menší občerstvení. Pak scházíme kousek dolů, cestou nás míjí nejméně 20 stoupajících výletníků, což nás vzhledem k roční době i počasí docela překvapuje.

Z Lovoše by se mělo jít zpět na rozcestí Lovoš a pak po žluté stezce do Bílinky. My trochu improvizujeme a bereme to dolů kratší cestou. Je trochu obtížnější, většinou ji používají lesní zvířata. Však také cestou míjíme krmelce a myslivecké posedy. Do Bílinky, která je na opačné straně dálnice, se dostáváme přes přechod pro zvěř, toho času používaném jako pastvina pro krávy. Je totiž oplocen elektrickým drátem, který se ale bez problémů dá přelézt nebo přeskočit, záleží jakým způsobem rádi zdoláváte elektrické dráty. Procházíme Bílinkou a pak po modré stezce pokračujeme do Března. Z Března se začíná pozvolně stoupat na vrch Ostrý (výška 553 metrů nad mořem). Stoupání ale stále graduje, pod vrcholem je už skutečně „ostré“. Stojí to ale za to. Výhled z Ostrého je možná ještě lepší než z Lovoše. Zřícený hrad dodává vrcholu v prosincovém šeru magický nádech.

Hrad Ostrý byl postaven v polovině 15. století Václavem Kaplířem ze Sulevic. V letech 1528-1535 byl sídlem Albrechta z Valdštejna, který ho pak prodal svému bratru Janovi. Ten zde však nebydlel, zůstal ve svém původním sídle na tvrzi v Bílém Újezdě. Hrad chátral a na konci 18. století byl již velmi poškozen. Nedochovaly se žádné záznamy, jak hrad vypadal, ale z trosek se dá vydedukovat, že měl poloválcovou věž, hradní palác a čtyři brány.

Z vrchu Ostrý pokračujeme po modré stezce na rozcestí Kocourov. Odtud po červené stezce, která vede po silnici do Milešova. V Milešově se nachází zámek s červenobílou fasádou, který jsme viděli z Ostrého.

Milešovský zámek nechal postavit další z rodu Kaplířů – Bohuslav. Zámek byl postaven v renesančním stylu na konci 16. století. Ve druhé polovině 17. století byl přestavěn na barokní zámek italským architektem Antoniem de la Portou. Byla to jeho první stavba v Čechách, jeho dílem je například i zámek v Roudnici nad Labem, kterému nelze upřít stejné rysy jako Milešovu. Zámek často měnil vlastníky, posledním soukromým majitelem zámku byl hrabě Adolf Benn Ledebur-Wicheln. V roce 1945 mu byl zabaven na základně Benešových dekretů. Zámek je v současnosti veřejnosti nepřístupný a slouží jako léčebna dlouhodobě nemocných.

Z Milešova je to na Milešovku asi 3 kilometry, ovšem s převýšením přes 400 metrů. První dvě třetiny cesty jdou celkem snadno, poslední třetina je již náročnější. Na Milešovce jsme asi za 45 minut. Na vrcholu, ve výšce 836,5 metrů nad mořem, stojí meteorologická stanice. Ta má na své věžičce vyhlídkovou terasu. Vstup na terasu stojí 30 korun. Dostat se na ní je trochu komplikovanější, ale nesmíte se vzdávat. Stanice je sice oplocena a na brance nápis, že návštěvníci vyhlídky mají zvonit. Ale zvonek na brance nefunguje. To odradí, ke škodolibé radosti zde přebývajících meteorologů, část návštěvníků. Branka je ale otevřená a na stanici se nachází další zvonek. Ten již funguje a po chvilce otvírá zarostlý meteorolog. Pozdraví a zavolá někam vzhůru – „Bééďo, máš tady návštěvu“. Vyjdeme do prvního patra, tam nás zkasíruje druhý meteorolog. Pak již vystoupáme na vyhlídkovou věž. Vidět daleko do kraje moc není, to už nás upozorňoval Béďa. Ale podle cedulí se odsud dají za jasného počasí a čistého vzduchu vidět i Alpy. Scházíme dolů, Béďa s kolegou na nás zahalekají „naschle“ a přesouváme se do restaurace, která je stejně jako na Lovoši v zimním období otevřena od 10,00 do 16,00. Na výběr jsou tu dokonce restaurace dvě, my si vybíráme tu novější, a jsme spokojeni. Výběr jídla je sice omezen, ale vydatná hovězí polévka zahřeje. Z oken je krásný výhled směrem na východ. Odhadujeme tedy, jak dlouhá cesta nás ještě čeká. Okolo půl čtvrté vycházíme z restaurace a je nám jasné, že za světla to do Chotiměři už nestihneme.

Cestou z Milešovky míjíme nákladní lanovku se zavěšeným barelem. Už je nám jasné, proč mají v hospodě na Milešovce vše plastové. Talíře, příbory, misky. Nemají tekoucí vodu a s žádnou cisternou se na vrchol také nedostanou. Jediným způsobem, jak dostat vodu nahoru, je lanovkou. Cestou z Milešovky jdeme chvíli mimo předpokládanou trasu, správně jsme ale chtěli jít po modré stezce. Pak již ale přicházíme na rozcestí Nad Velemínem a kousek za ním zatáčíme doleva. To se již pomalu stmívá, před Velemínem je již tma jak v pytli. Z Velemína pokračujeme po zelené stezce, k autu parkujícímu v Chotiměři přicházíme ve čtvrt na pět a odjíždíme zpět do Prahy.