Články

Ferraty v Rakousku III - Drachenwand

NejhoršíNejlepší

Letos si popíšeme pouze jednu ferratu ležící nad jezerem Mondsee, konkrétně nad obcí Sankt Lorenz. Šli jsme ji koncem září, přesto sluníčko ještě pěkně peklo. Zato cestou dolů lesem se člověk musel hýbat, aby neprochladl.

Drachenwand – Klettersteig

vrchol - hora Drachenstein, výška 1060 metrů, ferrata má 385 výškových metrů, obtížnost C/D

Příjezd k ferratě:

Po silnici 154 do obce Plomberg a v obci za kempem odbočit doprava na Sankt Lorenz. Parkovat se dá před penzionem Gasthof Drachenwand (nemají to ale rádi).

Nástup:

Dvacet až třicet minut chůze do ostrého kopce nejdříve po hliněné cestě a pak po balvanech.

Výstup:

Nástup na ferratu je po dvou žebřících připevněných ke skále do výšky cca 10 metrů. Po zdolání žebříků následuje lehčí pasáž B po skále. Někde tam se nachází také vodopád, funguje ale jen když je dost vody, což v době naší přítomnosti nebylo. Následně si je možno odpočinout na vodorovném plácku. Těch je na ferratě celkem dost a jsou posázeny celkem pravidelně. Nestane se tedy, že byste hodinu lezli po skále, pak následovali v rychlém sledu 2 plácky a zase hodinu lezli. Spodní část ferraty je také ve stínu, takže do vás v jednom kuse nepraží slunce. Zhruba v polovině ferraty se nachází těžší „C“ úsek a pak se již vydrápete k provazovému mostu. Kdo se na most necítí, krátce před ním může zvolit alternativní variatu, která uhybá před mostíkem doleva a kousek za ním se zase připojí. Obtížností je ale značená jako C/D, takže je potřeba zvážit, jestli nakonec není lehčí mostík. Ten měří zhruba 10 metrů, je opatřen dvěma vodícími lany a je velmi "vzdušný". Doporučuji si před mostíkem odpočinout, po něm totiž následuje B/C úsek nahoru, poměrně náročný na fyzičku. Po jeho zdolání se ocitnete na hřebínku, kde vodící lano spíš překáží. Odepínat se ale není žádoucí. Na posledním B/C úseku už do nás praží slunce, ale to už se vyhoupneme na vrchol hory Drachenstein ve výšce 1060 metrů nad mořem.

Sestup:

Lesní cestou, velmi strmé pasáže. Na začátku cesty, těsně pod vrcholem se nachází díra ve skále tzv. dračí oko. Je skrz něj vidět jezero Mondsee. Pak následuje dlouhá, skoro dvouhodinová cesta dolů. Místy se jedná o ferratu obtížnosti A, tak jsou tu i vodící lana.

Mapa ferraty zde:

Letos jsme do Rakouska na ferraty vyrazili až na přelomu září a října. Poslední záříjový čtvrtek večer jsme se v pěti naskládali do „prasáta“ a odjeli směr Mondsee. Do kempu jsme dorazili klasicky za tmy, okolo 22,00 a k našemu překvapení byl úplně prázdný. Záchody a sprchy ale byly otevřené a funkční a tak jsme si na libovolném místě postavili stany. Vtipné na tom bylo, že jsme si je postavili v místě, kde byl největší svah. Ráno se nám to už ale nechtělo předělávat.

Předpověď počasí slibovala dva slunné dny a tak tomu v páteční ráno také bylo. Jako první jsme se rozhodli jít ferratu, která se nachází přímo nad kempem – Drachenwand. Její popis následuje výše. Večer jsme si šli sednout do Gasthof Drachenwand na večeři, na dlouhé vysedávání to ale nebylo. Byli jsme poněkud vytuhlí a tak jsme se po deváté vytratili do kempu.

Druhý den jsem byl přehlasován a jelo se na Loser Panorama Klettersteig „Sisi“, nacházející si se asi hodinu jízdy od Mondsee. Cestou k ferratě vede placený úsek silnice. Platí se 16 EUR za osobní vozidlo. Po zaparkování auta a zhlédnutí ferraty se čtyři členové výpravy vydali na nástup na ferratu a jeden šel nahoru oklikou. Jó, byl jsem to já. Prostě „Sisi“ je na mě moc vzdušná. Tak jsem se vydal na horu Loser oklikou okolo jezera Augstsee a pak postupně nahoru. Jelikož bylo krásné sobotní odpoledne, tak se stejnou cestou vydalo desítky Rakušanů. Takže cestou je to samý pozdrav -, halo, servus, grysgot, grysdiš a podobně.  Na Loser jsem vyšel asi za hodinu a půl a čekal na horolezce z ferraty. Nikde nikdo. Tak jsem se asi půl hodiny opaloval, stále nic. Volám Martinovi a že prý už jdou. S Alenou na Sissi také neměli nervy a vrátili se. Jdu jim naproti a dovídám se, že nahoru pokračovali jen Tomáš s Jardou. Jsou to holt srdcaři. Vracíme se zpátky ke kříži na hoře Loser a naši ferratisti jsou již tu. Z jejich vyprávění vyplývá, že to bylo skutečně náročné a chvílemi se i zasekli, že nevěděli, jak dál. Naštěstí na to přišli, Jarda taky podotýká, že dívat se dolu nebylo občas nic příjemného. Například při traversu na skoro hladké skále, kdy je pod vámi 300 metrová propast.

Večer si děláme v kempu buřtgulášový piknik a pak uléháme ke spánku. V noci slyším nějaké cinkání prázdných plechovek od piva, které jsme hodili vedle stanu do pytle s odpadky. Po zkušenostech z minula už vím, že je bufetí nějaké zvíře a spím dál. Za chvíli se ale ozývá cinkání ešusu v předsíňce našeho stanu a Jarda se drápe ze spacáku. Svítí čelovkou do předsíňky a svítí na něj dvě oči. Pod celtou se snaží prolézt kočka a šmátrá packou v ešusu. Zadkem je ale ještě venku a tak sebou cukne a zdrhá. Do rána je pak od ní pokoj.

V neděli ráno už balíme, právě včas před nastávajícím deštěm a vracíme se domů.

You have no rights to post comments