Články

Přes bývalý vojenský prostor Brdy

NejhoršíNejlepší

Už přes měsíc jsou otevřena místa, která byla desítky let veřejnosti uzavřena. Jedná se o bývalý vojenský prostor Brdy. Ten byl zpřístupněn jen ze své třetiny. Trvale nepřístupné zůstalo posádkové cvičiště v severní části Chráněné krajinné oblasti Brdy. To je umístěné v trojúhelníku obcí Jince, Zaječov a Obecnice. Jeho rozloha je 50 kilometrů čtverečních.

Bývalý vojenský prostor proto bylo nutno co nejdříve prozkoumat a tak jsme se tam koncem ledna vypravili. Konkrétně v sobotu 30. ledna.

Rozhodli jsme se přejít Brdy napříč, z Hořovic do Příbrami, tudíž jsme logicky zvolili dopravu vlakem. V Hořovicích vystupujeme krátce po deváté a vydáváme se zkrz město k brdským kopcům. Jdeme po zelené trase, pak se snažíme zkrátit si cestu přes Vojenský výcvikový prostor Jince, ale cesty jsou tam dost zmatené, tak se pokorně vracíme do obce Chaloupky, kde se nachází nová žlutá trasa vedoucí do bývalého vojenského prostoru. Trasa vede ke zřícenině hradu Valdek.

Jak kdysi napsal František Palacký – „Hrad Valdek jest jeden z nejpamátnějších zemi České a jméno jeho, spolu se jménem mohutného rodu, jasně tkví se v dějinách naších“.

Rod Buziců, zakladatelů hradu Valdek, měl ve svém erbu kančí hlavu. Dalimil ve své veršované kronice vysvětluje původ znamení kančí hlavy následovně: V českém vojsku sloužil v ony dny jinoch smělý, jinoch způsobný. Jetřišek Buškovic hezký hoch, jemuž říkali též Tuří roh. Že za uši kdysi kance chyt, zdobil kančí rypák jeho štít. Jetřišek, přesněji Dětřišek, je pokládán za předka rodu Buziců, který padl v roce 1110 v bitvě u Trotiny.

Hrad Valdek dal pravděpodobně postavit ve 13. století Oldřich Zajíc z rodu Buziců, který zastával významný úřad purkrabího Pražského hradu. Dále vlastnili hrad chudší Zemané. Na počátku 16. století hrad Valdek s okolní krajinou dostává do majetku rodu Pešíků z Komárova. Tento rod si však postavil v nedalekých Podluzích tvrz a hrad opustil. Když v roce 1623 byl veškerý majetek rodu Pešíků za účast na českém stavovském povstání proti Habsburkům zabaven, je hrad již popsán jako „zámek v lese pustý, Valdek řečený“. Od této doby se zřícenina hradu Valdek stává součástí hořovického panství, které měnilo své majitele. Koncem 19. století jsou vlastníky knížata z Hanau, jejichž zásluhou byla zřícenina opravena a zachráněna před úplnou zkázou. Za první republiky získal zříceniny hradu Valdek do péče Klub českých turistů, který v roce 1933 u hradu otevřel turistickou chatu. V té době se zřícenina hradu nacházela mimo prostor dělostřelecké střelnice. Po druhé světové válce, při rozšiřování vojenského prostoru v roce 1947, se zřícenina hradu ocitla uvnitř vojenského újezdu. Nyní byla opět zpřístupněna.

Vcházet do prostor Valdeku se ale nesmí, kvůli nebezpečí vašeho pádu ze zdi nebo zdi na vás. Chodí tam ale všichni, tak nejsme vyjímkou. Lezu do věže, ale rychle zase vylézám. Věž slouží trempům asi jako záchod.

Přes bývalý vojenský prostor Brdy

Na to, že je leden, je tu poměrně dost lidí. Všichni jsou zvědaví, jak to v bývalém vojenském újezdu vypadá. Odpověď je jednoduchá. Nic tam není, ale nebudu předbíhat.

Od Valdeku pokračujeme ještě chvíli po žluté, ale ta brzy končí a dál už se navigujeme jen pomocí mapy v mobilu. Celý Újezd je protkán asfaltovými cestami, tudíž je spíše vhodnější pro kola než pro pěší turistiku.

Přicházíme k Velkému rybníku, který je skvěle udržovaný. Odtud nás již nebaví jít po asfaltu a tak si cestu zkracujeme zarostlou lesní cestou. Je na ní nutné překonat celkem divoký potok. To se nám nakonec daří skokem z vyvýšeného místa. Pak mě hrozně zajímá místo, které je v mapě zakresleno jako velká bílá plocha.

Cesta k němu stále nenápadně stoupá, jsme tam zhruba za hodinu. Jsem zklamán, přistávací dráha to rozhodně není. Plocha je složena z panelů a je nakřivo. Vypadá to, že dříve sloužila jako seřadiště těžké techniky.

Od seřadiště stále stoupáme asi na nejhezčí místo výletu, kterým je dopadová plocha Houpák. Je na ní několik betonových bunkrů v různém stádiu rozpadu. Uvnitř bunkrů je dost odpadků, ale díky tomu, že je zima, to tam ani moc nesmrdí.

Z Houpáku je krásný výhled do okolí a taky na něm pěkně fouká. Pokračujeme stále do kopce na nejvyšší horu Brd nazvanou Tok (865 metrů). Brodíme se mokrým sněhem na hřebeni, je ho tam ještě dost. Cestou dokonce potkáváme dva cyklisty, jeden z nich nás varuje, že cesta dolů je ještě horší. Nevěříme mu. Chyba. Procházíme skrz dopadovou plochu Tok a jelikož je větrno, je daleko vidět. Dokonce až na vrcholky Šumavy.

Vrchol Toku se nachází přímo na cestě a není nijak označen. Můžete si ho vytvořit sami postavením kamenného mužíka, pár se jich tu už nachází. My ale míříme dolů, abychom se dostali do Příbrami ještě za světla.

Cyklista měl ovšem pravdu. Cesta na opačné straně toku je ještě horší, snažíme se nebořit do rozbředlého sněhu. Nakonec to radši bereme ztečí lesem, nevšímaje si cedulí o nevybuchlé munici.

Sestup do Příbrami je celkem nuda. Jde se po asfaltových cestách lesem. Moc to neutíká. Procházíme kolem nádrže Pilská, která byla vybudována v letech 1849/1853 jako zdroj vody pro příbramské hutě. Dnes slouží jako zásobárna pitné vody pro Příbram a okolí. Další zpestření cestou do Příbrami představuje hájovna U Slaninů, kde chovají v ohradě jeleny.

A poslední, spíše kuriózní zpestření je rozhledna Orlov. Jedná se o takový posed, na který musíte vylézt po žebříku. Je z ní vidět Příbram, přímo před ní ale kdosi postavil několik satelitních domečků, kterým zíráte přímo na zahradu.

Už se stmívá, tak se zastavujeme na jídlo a pití v Pivovaru Podlesí. Pivo mají dobré, s nakládaným hermelínem je to horší. Moc dlouho naložený rozhodně není. Pak nás čeká ještě třicet minut chůze do centra Příbrami. Konkrétně do ulice Jiráskovi sady, odkud odjíždíme autobusem do Prahy, Na Knížecí.