Články

Cyklotrasy - Objezd Prahy

NejhoršíNejlepší

Úspěšný objezd Prahy na kolech v délce 122 km se uskutečnil dne 28. 6. 2015. V 08,00 ráno se pod sochou Jana Husa sešli 4 cyklisti a 2 cyklistky (jmenovitě Martin, Ivan, Štěpán, Lukáš, Alena, Hanka). Společně jsme přejeli po Štefánikově mostě přes Nábřeží kapitána Jaroše na počáteční i koncový bod objezdu ležící u stánku jezdecké školy na Císařském ostrově. Přejíždíme Vltavu a zatáčíme doleva na populární cyklotrasu A2. Naštěstí je v neděli ráno poloprázdná, jinak tu bývají davy bruslařů. Ve třičtvrtě na devět jsme v Klecanech u přívozu. Potřebujeme se dostat zpět na levý břeh Vltavy do Roztok u Prahy.

Míříme stále na jih, následuje prudký terenní sjezd k ulici Plzeňská, kde se napojujeme na cyklotrasu ŘE-HL. Ta nás táhne opět do kopce k areálu bývalé Mototechny Stodůlky. Nadjezdem překonáváme Rozvadovskou spojku. Třetí záchytný bod v podobě pivovaru Lužiny se blíží. Na sídlišti Stodůlky chvilku ztrácíme orientaci, Martin ale nachází trasu vedoucí sídlištním Centrálním parkem. Park je to docela hezký. Pohled na rybník s vodotryskem na pozadí s barevnými paneláky působí až futuristicky. Z tohoto rybníka vytéká Prokopský potok.  Pivovar Lužiny nacházíme bez problémů, má zahrádku zezadu obchodního centra Lužiny. Hurá, je otevřeno, dáváme si tedy místní pivo a oběd. Budou potřeba kalorie, takže si jednotliví účastníci vybírají odpovídající jídla jako halušky, ovocné knedlíky a smažák.

Před polednem vyrážíme dál. Chvíli tápeme, jak se napojit, ale nakonec trasu A123 nacházíme. Ta nás zavede na náměstí v Řeporyjích, kde se napojíme na trasu A11 vedoucí do Radotína. Následuje ještě stoupání v ulicí K Zadní Kopanině a pak dlouhý táhlý sjezd ulicí Na Cikánce, který končí u radotínské cementárny. Čtvrtou zastávku, bufet na panelovém parkovišti poblíž lávky přes Berounku v Radotíně, vynecháváme. Měl nás tady čekat Ondra, ale jel nakonec do Brd.

Přejíždíme lávku přes Berounku a pak loukou po dně plánované Radotínské laguny přijíždíme k Lahovickému mostu. Lávkou pod ním se dostáváme opět na pravý břeh Vltavy a otěže vedení výpravy po mně přebírá Martin. A hned od mostu zahajuje dlouhým stoupáním od řeky až k letišti Točná. Odtud se cesta vlní mezi poli, pak dvakrát nadjíždíme Pražský okruh a příjíždíme do Vestce. Pak projíždíme okolo oploceného Průhonického parku do městské části Průhonice. Pestrá průhonická architektura nabízí neskutečné množství různých vil a vilek nejrůznějších tvarů a barev. Od úplně nevkusných až po ty povedené. To už záleží na vkusu každého soudruha. Sjíždíme dolů pod zámek, následuje terénní vložka ve formě průjezdu potoka a pak další záchytný bod, kterým byla nakonec zvolena hospůdka U Vendyse v Újezdě. Volba to není vůbec špatná, jen škoda, že mají tak malou zahrádku. Poté zamíříme na červenou turistickou trasu, která nás lesem zavede přes Dobrou vodu k cyklotrase A23 vedoucí k vodní nádrži Hostivař. Tady se moc dobře nejede, vzhledem ke krásnému počasí jsou zde tisíce chodců, cyklistů, bruslařů. Pod hrází přehrady se stáčíme vpravo do prudkého kopce. Štěpán najednou dupne do pedálů a za okamžik vyšlape kopec nahoru. My ostatní to taky tak nějak vyšlapeme.

Čeká nás další zastávka plánovaná do pivovaru Hostivar. I když je zde taky narváno k prasknutí, tak se nám daří najít místo u stolu. Hospoda je výborně řešena. V létě totiž odstraní na čele budovy dřevěné stěny a celá restaurace se tak vlastně stane krytou zahrádkou. Po občerstvení výborným hostivařským zlatým mokem pokračujeme skrz sídliště Horní Měcholupy k cyklostezce A238, která nás zavede do čtvrti Dubeč. Pak krátce stoupáme a zatáčíme na trasu A40 vedoucí do Běchovic. Zde projíždíme průmyslovým areálem, kde se mimo jiné nachází zkušebna silnoproudých elektrických zařízení. Při zkouškách je zde možno údajně občas vídat i elektrické výboje, během našeho průjezdu se ale nezkoušelo.

Příjíždíme k sídlišti Černý most a kličkujeme mezi nájezdy a podjezdy. Nakonec se úspěšně dostáváme ke stanici metra Černý Most a vynášíme kola nahoru po schodech na tubus, kterým metro projíždí. Cyklostezka A26 totiž vede právě po tomto tubusu. Sjíždíme z tubusu bezbariérově dolů na stanici Rajská zahrada, kde se napojujeme na cyklostezku KB-KY (Kbely – Kyje). Ta ze začátku mírně stoupá, pak přejíždí Pražský okruh. Objíždíme pletivový plot vojenského letiště Praha - Kbely a pokračujeme ve směru Letňany – Čakovice. V Čakovicích je nutno najet na celkem rušnou ulici Cukrovarskou (potom přecházející v Kosteleckou) a přejet dálnic R8 na Ústí nad Labem. Už jsme skoro u cíle. Čeká nás poslední stoupání, které ovšem stojí za to. Ulicí Květnová k Ďáblické hvězdárně. Na dvou kilometrech 80 výškových metrů. Vzhledem k tomu, že už máme v nohou 113 km to všem trochu trvá. Ani Štěpán už to nevyjíždí tryskem. Projíždíme Ďáblický a Čimický háj a vyjíždíme na sídlišti Bohnice. Odtud nás čeká již jen sešup dolů k Vltavě do Troji. Za západu slunce se ještě fotíme na vyhlídce Havránka a pak již sjíždíme do cíle u jezdecké školy na Císařském ostrově.

Tachometr ukazuje 122 ujetých kilometrů, je krátce po osmé hodině večer. Nastoupáno a sklesáno máme 1400 metrů, Praha je tedy značně kopcovitá. Objezd byl ale velmi příjemená záležitost, zabral nám, jak je patrné z času výše, zhruba 12 hodin i s celkem dlouhými přestávkami (40-60 minut). Západní část na levém břehu Vltavy nám zabrala kratší část, je totiž užší, zato kopcovitější. Na pravém břehu Vltavy se Praha trochu nafukuje a objezd této části je časově asi o třetinu delší.